HARPOEN
Stacks Image 81
naam
zeilnr
thuishaven
ontwerp #
type
bouwjaar
doel

loa
breedte
diepgang
motor
# vaste kooien
waterverplaatsing
Harpoen
NED 6795
Den Helder K.M.J.C.
1930
S&S 45 "Freya Class"
1972 Italie
zeilraces Middellandse zee

13,62 m
3,63 m
2,14 m
Yanmar 4 JH3-TE 75 pk
8
13T
De hergeboorte van een S&S 45 “Freya Class”.

In september 2000 bij het slenteren over een stoffige werf in de Atheense haven van Kalamaki liep ik tegen haar aan. Enigszins verwaarloosd stond zij daar op een gammele bok in het grijze stof, doch onmiskenbaar met haar mooie voor een S&S uit deze tijd onmiskenbare lijnen. Ik was reeds verliefd op de voorbeeldige karaktereigenschappen van mijn huidige S&S 30 maar in een goede staat zou dit een iets ruimere levenspartner zijn om oud mee te worden. Een S spant met vinkiel, sloepgetuigd, ontworpen eind jaren 60, corresponderend met de eerste generatie Swans en de daarbij behorende degelijkheid en uitmuntende vaareigenschappen.

Na bij de havenmeester te hebben geinformeerd bleek dat eigenaar al lang niet meer geinteresseerd was in dit schip en de in Griekenland gebruikelijke scheepsbelastingen zich ophoopten. Na maandenlang overleg en touwgetrek met de eigenaar, bijgestaan door een scheepsbouwkundig ingenieur en een locaal ingewerkt jurist, konden de Griekse overheid, de douane, de eigenaar en ik tot overeenstemming komen. Dat dit gepaard ging met diverse pogingen mij op zijn Grieks een oor aan te naaien laat zich raden!

Uiteindelijk kon het schip, dat nog niet zeewaardig was, met een transportschip worden verscheept naar, in eerste instantie, Antwerpen. Na ook daar een slag te hebben geleverd met de Belgische douane-autoriteiten, kon zij op eigen gebrekkige kracht, met veel geknutsel en geimproviseer aan de oude Perkins motor, waardoor wij diverse bijzonderheden onderweg ontmoetten, naar Haarlem worden gevaren, alwaar zij als eerste een nieuwe Yanmar 75 pk dieselmotor ingebouwd kreeg.

Vervolgens over het IJsselmeer naar Makkum, waar zij bij Eeuwe Kooi, bekend als bouwer van de Bestevaers, evenals later de “Zwerver”, een volledige restauratie en refit onderging. De romp werd gespoten, dek en interieur geschilderd, ramen en luiken vervangen, evenals, waar nodig, al het niet meer functionele beslag en lieren. Zij werd voorzien van een nieuwe mast, giek en zeilen en uitgerust met de H 1000 serie instrumenten van B&G in combinatie met een Furuno radar plotter systeem. Een kachel, nieuwe accus en bekabeling evenals de warm en koud watervoorziening. Een bescheiden badkamer met douche werd geinstalleerd en het beschadigde of versleten teak in kuip en op dek vervangen.

Juni 2003 tenslotte werd zij in haar thuishaven van de K.M.J.C. te Den Helder herdoopt onder de naam “Harpoen” en sindsdien beantwoort zij volledig aan haar hooggespannen verwachtingen als S&S.
RapidWeaver Icon

Made in RapidWeaver